Pionieren met doorwerkvoorzieningen: zo doen we dat bij Van Ginkel Groep

Als je op onze diensten klikt zie je ze staan: doorwerkvoorzieningen. Grote, verwarmde, verlichte werktenten, waarin je beschermd tegen het weer en uit het zicht van verkeer meters kunt maken met je werkzaamheden. De tenten zijn in breedtematen van 3,5 tot maar liefst 17 meter beschikbaar en kunnen tot wel 850 meter lang worden geschakeld. Ze zijn ontwikkeld door Van Ginkel Groep vóór Van Ginkel Groep, maar worden ondertussen ook gebruikt door opdrachtgevers als Strukton, BAM en Ballast Nedam. Je ziet ze voornamelijk bij onderhoud aan bruggen, maar je komt ze ook tegen bij Center Parcs. Waarom? Marcel Moes, expert in doorwerkvoorzieningen bij Van Ginkel Groep: ‘Wij zijn betrouwbaar en wij zeggen wat we doen en als de tent niet past, dan maken we ‘m passend.’  En ja, dan gaat er wel eens een slijptol in…

Ontwikkeld door de doelgroep

Van Ginkel Groep is van oudsher een mobiel straal- en conserveringsbedrijf. De doorwerkvoorzieningen zijn in de geest van het familiebedrijf ontwikkeld: kom je voor een uitdaging te staan? Dan bedenk je een effectieve oplossing! En als je net als Van Ginkel Groep regelmatig onderhoud aan en op de weg pleegt wil je dat graag doen zonder last van belemmerende omstandigheden, zoals weer en verkeer.  Dat is misschien wel het beste argument om een doorwerkvoorziening te huren bij Van Ginkel Groep: ze zijn immers ontwikkeld door de doelgroep zelf. 

Maatwerk en kwaliteit

Doorwerkvoorzieningen worden altijd precies op maat voor de opdrachtgever geleverd. ‘Bij Center Parcs plaatsen we de tenten bijvoorbeeld over de wildwaterbanen,’ vertelt Marcel Moes, meewerkend voorman. ‘We stralen dan het polyester van de baan aan en daarna ruimen we het straalafval op. Een andere partij brengt vervolgens nieuw polyester aan, lamineren heet dat officieel, en dan is de baan weer mooi glad. Elke vijf jaar komt zo’n wildwaterbaan aan de beurt. Dat doen we al jaren bij Center Parcs. Dat vind ik geweldig werk, want zo’n wildwaterbaan gaat van links naar rechts én in een rondje. Daar kun je geen standaard tent plaatsen, want die krijg je niet waterdicht. Wij hebben standaard palen die in de kokers van de tent gaan en als zo’n paal te lang is dan pakken we de slijptol en dan halen we er gewoon 20 centimeter af. Linksom of rechtsom: wij maken die tent waterdicht, punt uit.’

Doorwerkvoorziening huren? Wij rekenen alles voor je uit! 

Elke omstandigheid is anders. Als er een verzoek binnenkomt voor de huur van een doorwerkvoorziening gaat Marcel aan de slag: ‘Ik ga naar de locatie en ik meet het werk op. Ik maak foto’s en ik onderzoek hoe en waar de doorwerkvoorziening kan worden geplaatst.’ Met die informatie gaat Marcel terug naar kantoor. ‘Daar ga ik met de werkvoorbereiders zitten en bepalen we of we de opdracht kunnen uitvoeren. Werkvoorbereiding maakt met behulp van mijn informatie een offerte en als de opdrachtgever akkoord gaat, dan gaan we het werk maken, zoals dat heet.’

Snelle levering

Dat werk maken gaat doorgaans vrij vlot. ‘Afhankelijk van de grootte zal een dag van tevoren het transport worden voorbereid. Kleine tenten kunnen in een dag worden opgebouwd, maar grote tenten met heaters, ventilatoren, aggregaten, compressoren of verlichting worden gereserveerd en op transport gezet naar de locatie.’ Hoe groter de tent hoe leuker het ook is om ‘m op te bouwen. ’De langste doorwerkvoorziening die ik heb geplaatst was 450 meter lang. Daar krijg je echt een kick van als hij staat. Dat was niet in één dag gedaan. Daar zijn we inclusief voorbereiding wel twee weken mee bezig geweest. ’ 

Doorwerkvoorzieningen worden vaak gebruikt bij onderhoud aan bruggen

Die doorwerkvoorziening van 450 meter stond over de Tacitusbrug bij Ewijk. Doorwerkvoorzieningen worden vaak bij onderhoud aan bruggen geplaatst. De Ketelbrug, de Muiderbrug en de Moerdijkbrug zijn allemaal al eens onderhouden met een doorwerkvoorziening van Van Ginkel Groep. Zulke grote doorwerkvoorzieningen blijven weken staan en vormen een soort tunnel, waar vrachtwagens en asfalteermachines gewoon in kunnen rijden. 

Een oplossing voor iedere uitdaging

Dat maatwerk bij Van Ginkel Groep niet alleen ophoudt bij het korter maken van een tentpaal bewijst het werk aan de Tacitusbrug. ‘Een van de tenten waarmee we werkten was een tent van 17 meter breed en 125 meter lang. Wij probeerden die tent zo snel mogelijk van A naar B te krijgen en dan is werken met rails het makkelijkst. We hadden de tent mobiel gemaakt door ‘m op karren te plaatsen en die hadden we in een rails van 300 meter liggen, zodat we ‘m elke keer met een heftruck een stukje verder konden trekken. Daarna kon er weer een week beschut gewerkt worden. In de tussentijd haalden we de rails die erachter vrij lag weg en legden we die aan de voorkant weer aan. We kwamen ook nog een uitdaging tegen in het midden van de brug. Daar stonden pilaren waar die tent op 10 centimeter na niet langs kon. Dan moet je gaan nadenken. Die tent afbreken kost tijd en die hadden we niet. Toen hebben we een stukje rails bij de pilaren weggeslepen, waardoor die karren uit de rails liepen. We trokken de tent met een staalijzer erlangs op, zodat die naar buiten en weer naar binnen ging. Dat vond die tent niet fijn, maar wij vonden dat wel leuk en het werkte goed. Dat was de mooiste klus die ik ooit gedaan heb.’ Naast het leveren van de doorwerkvoorziening was Van Ginkel ook verantwoordelijk voor het stralen en het conserveren van het stalen dek van de Tacitus brug (linkje naar project). 

Pionieren met doorwerkvoorzieningen

Ook Joshua Riemers, meewerkend voorman bij Van Ginkel Groep, is razend enthousiast over het bouwen van doorwerkvoorzieningen en dat heeft allemaal te maken met de uitdaging van het werk, waar ook Marcel niet over uitgepraat raakt: ‘Ik kan me ook nog een keer een tent herinneren op Schiphol. Dat was een tent van 10 bij 24 meter en die stond op een H-balkenframe. Daar hadden we banden op gemonteerd die we moesten oppompen en toen ging die hele tent met frame omhoog. Dat hele bouwwerk hebben we achter een vrachtwagen over de landingsbaan van Schiphol getrokken om naar de vertrekhallen te gaan. Daar waren van die stelconplaten waar kit tussen vervangen moest worden. En daar stond net een vliegtuig dat de motoren aanzette, waardoor die hele tent platgedrukt werd door de wind. Dat was zo gaaf om te zien. Ach ja, het is ook wel een beetje pionieren met die doorwerkvoorzieningen,’ besluit Marcel lachend.

Wil je ook pionieren met doorwerkvoorzieningen bij Van Ginkel Groep? 

Dat kan! Lees even verder, want we weten wie we zoeken: om te beginnen zoeken we natuurlijk een geweldig leuke collega. Dat zijn we hier ook allemaal. Heel belangrijk voor de sfeer. ‘Je moet er ook passie voor hebben,’ zegt Marcel. ‘Je moet er niet te licht over denken, want je bouwt een doorwerkvoorziening op met mooi weer, maar hij moet tegen slecht weer kunnen. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden bij het opbouwen van zo’n grote tent. Je hebt bovendien oog voor detail en je houdt heel erg van een uitdaging.’ Klinkt dit geweldig en past het helemaal in jouw straatje? Neem dan een kijkje op onze vacature pagina!

Marcel Moes, expert in doorwerkvoorzieningen, werkt met uitzondering van twee uitstapjes sinds 2000 bij Van Ginkel Groep. Het is de sfeer die Marcel bindt aan het bedrijf. Marcel: ‘Mijn werk voelt als familie. Ik zeg wel eens: Van Ginkel Groep is mijn tweede vrouw. We zorgen hier voor elkaar. Als je problemen hebt helpen ze jou en als er zakelijk gezien problemen zijn helpen wij hen met een spoedklus of noem maar op.’

Terug naar overzicht